Op onze school werken we dit schooljaar met een nieuwe methode voor sociaal emotioneel leren: KWINK. Wekelijks besteden we aandacht aan de vijf competenties die horen bij sociaal emotioneel leren, namelijk: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren.
Door de lessen leren de kinderen over deze vijf competenties, waarna de gesprekken en spellen (die we ook buiten de lessen van KWINK doen) ervoor zorgen dat het geleerde in de praktijk kan worden gebracht.
Deze competenties worden in deze KWINK-lessen allemaal aangeboden volgens de vaste opbouw van groepsdynamiek:
- Forming: de verkenningsfase;
- Storming: de hiërarchie wordt vastgesteld;
- Norming: de leiders bepalen de ongeschreven regels;
- Performing: de groep is klaar voor het werken;
- Adjourning het einde van het jaar is in zicht, de kinderen vinden de groepsregels niet meer zo belangrijk
In het begin van het schooljaar vinden de forming- en stormingfase plaats in de groep, de zogenoemde ‘gouden weken’. Het is belangrijk dat de leerlingen tijdens deze weken elkaar en elkaars kwaliteiten/valkuilen leren kennen. Dit jaar konden wij, door onze AV (activiteitenvereniging), deze periode kracht bijzetten middels een ‘gouden dag’.
Deze gouden dag was een mooie manier voor alle leerlingen van onze school om elkaar (en de leerkracht) te leren kennen. Door middel van kanoën en het spelen van spellen werd er gewerkt aan de groepsvorming tijdens deze geslaagde dag.
Door deze geslaagde dag en de lessen KWINK die wij wekelijks hebben kunnen we elke dag op een fijne manier (samen)werken in de groepen in de performingfase!